Tennisalbue

En smertefuld lidelse, som 1-2% af Danmarks befolkning lider af.

Hvad er en tennisalbue?

En tennisalbue kaldes også en lateral epicondylitis. Har du fået diagnosen ”tennisalbue”, vil du ofte få at vide det er sket som en følge af tendinitis, som er en inflammation i en sene. Denne diagnose kan meget vel være diskutabelt, med mindre denne inflammation er sket efter en decideret fysisk skade. Meget ofte skal forklaringen – og løsningen – findes i nogle triggerpunkter i underarmens muskler.

Hvis du oplever nogle af følgende symptomer, vil du ofte få diagnosen Tennisalbue:

• Smerter ved albuens yderste knoglefremspring
  • Smerter der stråler ud i underarmens og overarmens muskler
  • Følelse af svaghed i håndled
  • Manglende kraft i håndens muskler
  • Smerter ved at bøje håndleddet nedad (extendere)

Så får du svært ved at bære på indkøbsposen, vride en karklud, give hånd når du siger ”goddag” til folk, og har du smerter i armen og det yderste knoglefremspring ved albuen, har du sikkert fået dig en tennisalbue. Det kan også være svært at strække armen helt, uden at det fremprovokerer smerter.

Hvordan behandles tennisalbue?

Ofte vil du høre at armen skal have hvile, og forskånes så meget som muligt med et støttebandage. Smertedæmpende medicin kan også være en nødvendighed, for at kunne holde det ud. Men det er langt fra altid at hvile og forskåning er den bedste løsning, for hvis der kan opnås en hurtig forbedring gennem at arbejde på nogle specifikke muskler, så skyldes din tennisalbue nogle triggerpunkter. Smerter fra triggerpunkter kan ved forskåning og hvile føles som om der er bedring i det, men de ligger latente og vil blusse op igen så snart du genoptager de aktiviteter som i første omgang gjorde at de opstod.

Derfor vil det være en god ide at gå på opdagelse i muskler, som kan have en indflydelse på smerter i underarmen. Det kan selvfølgelig være lokale muskler i smerteområdet, som forårsager tennisalbuen. I mange tilfælde kan det dog også skyldes punkter langt fra selve albuen, og nogle af de muskler der kan være værd at undersøge er:

• Brachioradialis
  • Anconeus
  • Supraspinatus
  • Extensorer

Ved behandling af tennisalbue, benytter jeg ofte med meget gode resultater, en kombination af sportsakunpunktur, laserterapi, manuel terapi og pulsering af involverede muskler. En anden mulighed kan være at opsøge en fysioterapeut som tilbyder den smertefulde – men også effektive – Shockwave behandling.

Hvad kan du selv gøre?

Jeg kan give dig nogle øvelser, hvor du styrker musklerne i underarmen. Det er vigtigt at udføre dem korrekt, så du ikke risikerer at forværre symptomerne.

Book tid: