Musearm

Musearm er en meget udbredt lidelse. Det er ikke blot kontoransatte som er i risikogruppen, men folk fra mange erhverv hvor ensartede arbejdsstillinger med armene er hverdag. Der er dog hjælp at hente, hvis vi finder frem til syndebukken i problemstillingen.

Hvad er en musearm?

En musearm er let at diagnosticere. De fleste ved godt hvad der er på spil, og hvad det eventuelt kommer af. De færreste ved hvordan de kan løse det, da massage af smerteområderne ikke rigtig synes at hjælpe. Har du problemer med at indadrotere og udadrotere armen, få hånden om til baglommen eller op til BHén, er du stiv i skulderen, har du nakkesmerter, har du ondt ned langs armen og ind i håndfladen, og lignende symptomer, så er der sandsynlighed for du lider af musearm.

Hvordan opstår det?

Musearm opstår typisk ved stillesiddende arbejde ved computeren, hvor bord og stol ikke er i korrekte højder i forhold til musearbejde. Deraf kommer det gængse navn til lidelsen. Men det kan også opstå ved konstante arbejdsstillinger hvor man skal have hænderne op over hovedet, frem foran sig eller række ud bag sig.

De fleste kommer, når symptomer som smerter i arme, summende hænder og nakkesmerter er opstået. Det vil være let at tænke der skal behandles i lokale smerteområder, men dette fjerner sjældent symptomerne. Det dulmer måske midlertidigt, men symptomerne kommer tilbage. Derfor er vi nødt til at tænke bevægelse. Hvilke muskler er det der er belastet i arbejdsstillingen, og hvordan kan det påvirke symptomerne? Ofte skal vi om bag på skulderen og mærke. Ovenpå skulderbladet findes en muskel der hedder infraspinatus. Meget ofte er denne muskel hovedsynderen i alle problemerne. Denne muskel gør ikke ondt lokalt – med mindre vi trykker på den – men sender gerne smerterne om på forsiden af skulderen. Når infraspinatus er spændt, får den ofte de andre hovedmuskler i skulderens rotationsfunktion til at spænde op, for at kompensere i bevægelsen. Der kan være andre muskler som også skal behandles, men sørger man ikke for at få løst problemerne i infraspinatus, så kan man næsten være sikker på at resultatet kun bliver midlertidigt.

Når jeg behandler for musearm, gør jeg som regel brug af brug af flere behandlingsmetoder. Body All Mind behandling, RAH-behandling, akupunktur og laserterapi, kan alle indgå i denne session. Hvor mange behandlinger der skal til, er lidt afhængig af hvor længe du har gået med lidelsen. Som regel er 2-3 behandlinger nok.