Karpaltunnelsyndrom

Karpaltunnelsyndrom. Et nærmest invaliderende syndrom, som oftest kan afhjælpes med kropsbehandling.

Hvad er Karpaltunnelsyndrom?

Hvis du oplever følgende symptomer, vil du ofte få diagnosen Karpaltunnelsyndrom:

• Sovende fingre, specielt tommel-, pege- og langefinger
  • Brændende fornemmelse i hånden
  • Smerter i hånden
  • Følelsesløshed i fingre
  • Trykkende fornemmelse ved håndleddet

Hvordan opstår karpaltunnelsyndrom?

Hos lægen vil man ofte få svaret at årsagen er ukendt, men at det i nogle tilfælde er sket som en følge af uvant arbejde, og dermed en overanstrengelse. I håndleddets karpaltunnel, passerer nogle nerver ud til fingrene, og udsættes disse for tryk pga hævelse i den irriterede nerve, opstår symptomerne på karpaltunnelsyndrom.

Hvordan behandles karpaltunnelsyndrom?

Hos lægen vil svaret ofte være at du kan forsøge med en skinne til håndleddet, og dermed aflaste området for den irriterede nerve. Du vil eventuelt også blive tilbudt en blokade med bivnyrebarkhormon. Deres bedste bud, vil dog være operation ved håndleddet.

Problemet ved dette er bare at det ofte er uden – eller med dårligt – resultat. For hvad er det egentlig der sker?

Årsagen til hævelsen i hånden og håndleddet er, der er kommet en forsnævring i den passage hvor lymferne og blodets tilbageførsel foregår. Dette er i en åbning oppe ved kravebenet, som hedder apertura thoracis superior. Så når kirurgerne opererer i karpaltunnelen og gør den lidt mere rummelig, fjerner de ikke den egentlige årsag til at hævelsen opstod.

Derfor vil det være logisk først at fremmest at kigge på muskler i området omkring kravebenet, som hovedsynder i alle symptomerne, da det er her der bliver trykket på nogle nerver, specielt median nerven.  Muskler som kan være involverede i dette er blandt andet:

• Scalenus
  • Pectoralis Minor
  • Brachialis

Når jeg behandler klienter med karpaltunnelsyndrom, mærkes der ofte en umiddelbar effekt af behandlingen. Jeg behandler typisk med laserterapi, triggerpunktsterapi og massage af de berørte områder. Pulsering af lymferne i området, vil også sætte gang i flowet for gennemstrømning.

Hvad kan du selv gøre?

Jeg kan give dig nogle tips til hvordan du kan behandle dig selv, så din tilstand hurtigst muligt vil forsvinde. Det er ikke krævende øvelser, men ofte blot små tryk på diverse muskelgrupper.

Bestil tid: