Golfalbue

Golfalbue er pendant til den mere udbredte tennisalbue, og adskiller sig ved at smerten sidder på indersiden af albuen. Golfalbue kaldes også medial epicondylitis.

Hvad er en golfalbue?

Har du fået diagnosen ”golfalbue”, har du med stor sandsynlighed smerter på indersiden af albuen, som skyldes en overbelastning af senefæstet ved albuens inderste knoglefremspring. Du vil ofte få beskeden at det er sket som en følge af en betændelsestilstand i senen, tendinitis. At kalde det en golfalbue, er i sig selv misvisende, da smerterne kan skyldes mange andre ting, end lige golf.

Har du følgende symptomer, vil du ofte få diagnosen ”golfalbue”:

• Smerter og ømhed på albuens inderside, eventuelt hele vejen ned langs armens inderside
  • Stivhed i albuen, og det kan gøre ondt at knytte hånden
  • Svaghed i hånd og håndled
  • Følelsesløshed eller prikkende fornemmelse i fingre, oftest ring- og lillefinger
  • Smerte ved kraftigt håndtryk
  • Smerte ved vægtløft
  • Smerte ved drejende bevægelse af hånden
  • Smerte ved at bøje håndleddet opad (flexe)

Hvordan opstår golfalbue?

Det kan opstå ved at du har overbelastet nogle muskelgrupper, eventuelt i forbindelse med sport eller arbejde. Det kan være du har spillet golf, og svunget køllen lidt for aggressivt. Det kan også være du er håndværker, og har skullet skrue manuelt og dermed overbelastet nogle muskelgrupper. Det kan skyldes mange ting, som har givet en overbelastning.

Der er hjælp at hente i behandling af involverede muskelgrupper! At give armen ro, vil ikke fjerne årsagen til problemet, og vil sandsynligvis blot midlertidigt dæmpe symptomerne indtil du genoptager dine aktiviteter. Musklerne som er involerede i en golfalbue, er langt fra de samme som kan bidrage til tennisalbuen. Det vil være en god ide at kigge på blandt andet følgende muskler:

• Pectoralis major
  • Pectoralis minor
  • Serratus
  • Flexor carpi ulnaris
  • Scalenus

Ved behandling af golfalbue vil jeg ofte benytte mig af sportsakupunktur, laserterapi, pulsering af involverede muskler og triggerpunktsterapi.

Hvad kan jeg selv gøre?

Det kan være en god ide at strække den ulnare nerve i små sekvenser, og/eller lave stræk hvor du flexer håndleddet. Hold strækket i 30 sekunder ca 5 gange i træk, 3 gange om dagen. Gør dette i forbindelse med behandling, og du vil få et hurtigt forbedret resultat.

Book tid her: